Welkom op mijn blog.



Ik zal proberen regelmatig te vertellen waar ik mee bezig ben.

Lees en geniet mee en laat weten wat je ervan vind.



maandag 19 september 2016

ecoprinten

Al weer een behoorlijke tijd geleden heb ik gelezen over ecoprinten met galappeltjes. Gelijk galappeltjes gaan zoeken maar niet te vinden. Heel vreemd, we woonden toen midden in het bos maar geen galappel te vinden.

Vorige week, midden in de stad (nou ja middenin, aan de rand van) een boom vol met galappeltjes!

Helemaal blij met de galappeltjes. Maar ondertussen natuurlijk vergeten hoe ik het precies moest doen.
Een beetje kennis was gelukkig blijven hangen.

Dus de galappeltjes met wat toevoegingen gekookt in water. De stof voorgeweekt in de vloeistof die ontstaan was. Bladeren plukken, uitleggen op de stof, pakketje oprollen om een stokje en dicht binden.

Het pakketje koken in een pan met water waaraan soda-ash en mosdoder was toe gevoegd.

Nou, heksensoep is er niets bij!!!!!

Maar...... dan..... het spannende moment van uit pakken........





Een hele scherpe afdruk van de bladeren van de fluweelboom!


Een mooie spiegeling waar de stof dubbel gevouwen was!


Een heerlijke lap!

En nee, de foto's zijn niet bewerkt. De lap is een soort van paars/lila/bruin. En hoe dat kan?????

Wie het weet mag het zeggen.

3 opmerkingen:

Aart zei

Even gegoogled en dat leert me dat galappels een bronze kleur zouden moeten geven, zou het een reactie kunnen zijn met soda-ash of mosdoder? Wel een spannende kleur.

Jo Huijsman zei

Eco printen is een intrigerende bezigheid.

Hannie de Beer zei

Ik denk dat het toch de galappeltjes zijn, in combinatie met de mosdoder en sodah ash
Ik doe het zonder galappeltjes en krijg wel de bruin- zwarte kleur.
Ik beits de stof in aluin en soda ash.
Het is een heerlijk experiment ! Binnenkort ga ik het ook weer proberen .